PSV introduceert Brainport Experience Box in Philips Stadion

PSV introduceert Brainport Experience Box in Philips Stadion
4 min

Het Philips Stadion beschikt over een unieke innovatieve tribuneplek, de Brainport Experience Box, waar genodigden op wedstrijddagen kennismaken met innovatieve technologieën die gemaakt zijn in de regio.

Regionale innovaties
Inwoners uit de Brainportregio laten kennismaken met regionale innovaties om de wedstrijdbeleving tijdens wedstrijden van PSV te verhogen; dat is waar de Brainport Experience Box in de hoek van de west- en zuidtribune van het Philips Stadion in Eindhoven om draait. Per seizoen mogen er per duel dertien genodigden voor, tijdens en na de wedstrijd innovatieve technologieën testen. Denk bijvoorbeeld aan live spelersinformatie die normaal alleen voor coaches en analisten beschikbaar is. Daarnaast worden bedrijven uit de regio gestimuleerd om nog meer innovaties aan te dragen die in de box getest kunnen worden met publiek.

Meer beleving door technologie
Inwoners en werknemers uit de regio krijgen volgend seizoen de kans om de ultieme voetbalbeleving van de toekomst te ervaren. Een select aantal technologische innovaties wordt per wedstrijd getoetst. Tijdens de introductie van de box maken de gasten bijvoorbeeld kennis met de mogelijkheden van 5G-technologie. Op een scherm kunnen ze onder meer gedetailleerde wedstrijdinformatie per speler opvragen, zoals het aantal gelopen kilometers of gegeven passes. Ook zien ze wat spelers die dag hebben gegeten en wat hun energieverbruik is tijdens de wedstrijd. Een andere innovatie is dat ze met een 3D-bril in virtual reality extra informatie rondom de wedstrijd kunnen bekijken. Naast het testen van de technologie en het hiermee kennis laten maken bij de gasten, dragen deze technologieën bij aan het verrijken van de kijkbeleving in het stadion.

Kraamkamer van innovatie
“In de Brainport Experience Box krijgen gasten op een unieke manier een sneak preview van de toekomst op het gebied van technologie, sportinnovaties en fan engagement. Waar kan dat beter dan in de slimste regio ter wereld?”, zegt Victor Donker, Marketing Manager van High Tech Campus Eindhoven. “Brainport Eindhoven is wereldwijd een van de koplopers in de hightech- en maakindustrie. We willen de inwoners en medewerkers van de partnerbedrijven uit de regio graag kennis laten maken met de innovaties die hieruit voortkomen. En wat de impact hiervan is op de samenleving. Technologie en mensen met elkaar verbinden komen hier heel mooi samen. Regionale innovaties worden hier getest, terwijl ze pas later beschikbaar zullen zijn voor iedereen in de samenleving. De Brainport Experience Box mag daarom met trots de kraamkamer van innovatie uit Brainport worden genoemd.”

Invloed van voeding op bewegen
Een voorbeeld van de innovaties waarmee gasten in de box kennismaken is Jumbo Foodcoach. “Bij Jumbo willen we lekker en gezond eten voor iedereen makkelijk en bereikbaar maken. Jumbo Foodcoach is de app om beter te presteren met behulp van de juiste voeding. We hebben deze app ontwikkeld met onder meer de spelers en staf van PSV. We zetten nu de stappen naar gebruik van Jumbo Foodcoach door iedereen die wat hulp kan én wil gebruiken. In de box maken we op basis van data inzichtelijk wat spelers eten voor de wedstrijd, zodat ze met voldoende energie aan de wedstrijd beginnen. Maar ook wat de spelers na de wedstrijd eten voor optimaal herstel van de spieren én wat ze eten op een rustdag. Hiermee willen we mensen meer bewust maken hoe voeding binnen hun eigen leefstijl of beoefende sport past”, legt Robert Jan Koens, Manager Jumbo Foodcoach bij Jumbo, uit.

Innovaties uit de regio gezocht
De Brainport Experience Box is als open innovatiehub specifiek bedoeld voor het testen van regionaal ontwikkelde technologieën tijdens de wedstrijden. Het is een voorbeeld van hoe het partnership de regio nog beter op de kaart wil zetten als wereldleider in kennis, hightech en innovatie. Brainport Eindhoven nodigt bedrijven uit de regio uit om zich aan te melden met verschillende innovaties, ook als deze verder gaan dan testen in de box. Denk aan concepten op het gebied van fan engagement, mobility, energie, (agri)food en security. De innovaties worden beoordeeld en maken kans een plek te krijgen in of rondom het stadion. Geïnteresseerde bedrijven die hun innovaties willen testen en meer zichtbaarheid willen, kunnen zich vanaf nu aanmelden op het Brainport Eindhoven-platform: brainporteindhoven.com/experiencebox.