Enkele jaren geleden stelden Jumbo en PSV elkaar de vraag hoe zij sporters een gezond, voedzaam en eenvoudig op te volgen voedingspatroon konden aanwennen. Een patroon dat de prestatiecurve zou bevorderen, maar uiteindelijk ook kon worden gebruikt om de consument te helpen. Het resultaat; Jumbo Foodcoach. Sinds de start van het voetbalseizoen 2017-2018 is het programma uitgebreid getest en verder ontwikkeld bij onder andere PSV. Uit de cijfers blijkt het succes. Waar de spelers in het eerste seizoen zo’n 700 maaltijden via de app bestelden, lag dit aantal de afgelopen seizoenen ruim boven de 7000.
Op maat gemaakt voedingsadvies
Een gezond en evenwichtig voedingspatroon is cruciaal voor de prestaties van topsporters. Dat was aanleiding voor PSV om met Jumbo in zee te gaan, vertelt Wart van Zoest, Clubarts van PSV en vanaf de start van Jumbo Foodcoach bij het project betrokken. “Een topsportdieet vraagt om een op maat gesneden, individuele benadering. Een voetballer die een wedstrijd heeft gespeeld, moet een dag later iets anders eten dan een speler die niet in actie is gekomen. Ook na een krachttraining is het belangrijk erop te letten welke voeding je tot je neemt”, legt hij uit. “Bij het ontbijt en de lunch, die beide op de club worden verzorgd, konden we dat al een tijd sturen. De vraag was: hoe doe je dat als de spelers de club verlaten?”
Jumbo Foodcoach - integraal onderdeel van het medische programma van PSV - is hiervoor een perfect hulpmiddel. Van Zoest: “Aan de ‘achterkant’ voert het begeleidingsteam in wat er aan arbeid is geleverd. Bij het openen van de app kunnen spelers specifieke voorkeuren en ingrediënten voor bijpassende recepten aangeven. Deze worden in een boodschappenlijst omgezet. Het proces is volledig gedigitaliseerd en de boodschappen worden vervolgens op de club bezorgd of opgehaald bij een Jumbowinkel in de buurt.”
Bijna de gehele selectie maakte afgelopen seizoen gebruik van de laatste versie van Jumbo Foodcoach. “50 tot 60 procent van onze spelersgroep, gebruikt de app structureel”, zegt Van Zoest. “Nog eens 20 tot 30 procent doet dat op regelmatige basis. Via Jumbo Foodcoach kan een speler per week tien tot twaalf eetmomenten inplannen. Hij kan vervolgens kiezen uit honderden topsportmaaltijden en gezonde snacks, waarbij ingrediënten precies zijn afgestemd op wedstrijd- of trainingsschema. Daarmee denken wij spelers een voordeel te kunnen geven. Het is bewezen dat een uitgebalanceerd voedselpatroon herstel bevordert en spierversterkend werkt”, aldus Van Zoest.
Vitaliteit en innovatie
Tijdens het wekelijkse contact dat Jumbo en PSV de afgelopen jaren hadden, deed Jumbo veel kennis op over het vertalen van persoonlijke voorkeuren naar het maken van bewuste en verantwoorde voedingskeuzes. Kennis die het via de bètaversie van de Jumbo Foodcoach-app sinds de zomer van 2020 beschikbaar stelt aan fanatieke wielrenners. “Jumbo Foodcoach stelt iedereen in staat om niet alleen de juiste keuzes te maken op het gebied van voeding, maar ook thuis lekker en makkelijk te eten wat hij of zij nodig heeft”, zegt Robert-Jan Koens manager Jumbo Foodcoach. “Vitaliteit en innovatie zijn thema’s die PSV en Jumbo binden”, vervolgt hij, daarbij verwijzend naar twee pijlers uit het Brainport partnership waarbij Jumbo als één van de zes premium partners is aangesloten. “Het verbeteren van topsportprestaties was voor Jumbo één van redenen om dit project te omarmen.”
Samen blijven Jumbo en PSV ook innoveren. Sinds de zomer van 2021 is het project verder uitgediept. Op PSV Campus De Herdgang staan speciale koelkasten die middels een kleur adviseren welke voedingsmiddelen spelers het beste kunnen innemen om optimaal te presteren in training, wedstrijd of bij herstel. In iedere koelkast staan verschillende producten, passend bij het schema dat zij volgen. “Uiteindelijk willen we ook onze klanten, waarvan een groot gedeelte uit de Brainportregio afkomstig is, helpen bij het maken van een lekkere en verantwoorde keuze, waarbij gezonde voeding niet ten koste hoeft te gaan van smaak, beleving en de prijs. Alles wat wij doen, doen we namelijk uiteindelijk in dienst van de klant”, aldus Koens.
Klantgericht
Of het nu gaat om beter in je vel zitten, wat kilo’s kwijtraken of een betere (sport)prestatie neerzetten, uit onderzoek van Jumbo blijkt dat die klant naar een manier zoekt om haar eetroutines te verbeteren. Koens: “Een groeiend aantal klanten wil een verantwoord eetpatroon volgen, maar het probleem is dat zij vaak niet weten hoe zij dat kunnen doen. Het idee is: gezond is gedoe. Je eetroutine aanpassen is bovendien niet eenvoudig. Jumbo helpt dat eenvoudig en leuk te maken. Met onze topsportchefs ontwikkelen we recepten die topsporters graag eten. Via de Jumbo Foodcoach-app ontsluiten we de voedingskennis waarover topsportploegen als PSV beschikken, door deze recepten op maat aan te bieden. Zo kan iedereen die hardloopt, aan fitness en natuurlijk teamsport doet ook intensief gebruik maken van Jumbo Foodcoach. Dit jaar nog moet de app al onze klanten gaan helpen.”
Zelf aan de slag met Jumbo Foodcoach? Ga naar Jumbo.com/foodcoach voor meer informatie.
Robert-Jan Koens manager Jumbo Foodcoach