Vijf vragen over het uittenue: ‘We willen ieder jaar verrassen’

Vijf vragen over het uittenue: ‘We willen ieder jaar verrassen’
4 min

Buiten het Philips Stadion jaagt PSV komend seizoen in een zwart-oranje tenue op succes. Vijf vragen aan Arne van Breugel, Manager Merchandising & Licensing van PSV, over het nieuwe uittenue van de club: ‘Ieder seizoen leggen we ons oor te luisteren bij de supporters omdat we willen dat zij zich in een tenue herkennen.’

Voor het eerst in de historie speelt PSV in een zwart-oranje shirt. Waarom is er voor deze kleuren gekozen?
“Ieder jaar willen we verrassen met een uniek shirt, zonder aan de wensen van supporters en staf voorbij te gaan. Het shirt is uniek vanwege de kleurcombinatie. Het neonachtige oranje is erg populair bij onze jonge doelgroep en vertegenwoordigt ook ons land, Nederland. Om nog dichter bij onze roots te blijven vind je ook uitingen op het shirt die bij verband houden met Brabant en het Philips Stadion zelf.”

In de campagne staat het uitshirt voor commitment. Kun je het verhaal daar achter uitleggen?
“Waar je ook vandaan komt, we zijn allemaal PSV’er. De liefde voor onze club, stad, regio en ons land verbindt ons en samen strijden we om de drie punten mee naar huis te nemen. Dat is het verhaal achter het shirt en komt in het ontwerp daarom ook nadrukkelijk naar voren.”

Wie hebben er allemaal inspraak bij het ontwerp?
“Tenues worden anderhalf jaar van te voren ontworpen. Namens de technische kant van de club zijn daarom Phillip Cocu en Marcel Brands nog betrokken geweest. Zij willen dat tenues aan de juiste performance eisen voldoen. Namens merchandise ben ik betrokken. Naast de kwaliteit van de tenues, willen we iets lanceren dat mensen willen hebben en met trots dragen. Daar draag ik mede zorg voor. Daarnaast leggen we ieder seizoen ons oor te luisteren bij de supporters omdat we willen dat zij zich in een tenue herkennen. Alle input bundelen en leggen we voor aan ontwerpers van Umbro die met schetsen komen. We streven ernaar om in ieder shirt een stukje van iedere doelgroep te laten terugkomen.”

In welk opzicht heeft PSV naar de supporters geluisterd?
“Bij de ontwerp- en bedenkfase hebben wij het PSV Klankbord intensief betrokken. Vanuit hen bleek de trots op ons stadion, dat al vanaf moment van oprichting op deze plek staat, echt een ding. De ontwerpers van Umbro zijn hiermee aan de slag gegaan en hebben zich laten inspireren door de houten tribune uit 1916. Dat idee hebben wij vervolgens voorgelegd aan de ontwerpers van Umbro die het hebben vormgegeven zoals aan de achterzijde van het shirt subtiel te zien is. Je zult zien dat we ook in het thuisshirt van komend seizoen, dat later gelanceerd wordt, hebben geluisterd naar onze supporters.”

Over details gesproken, opvallend is het geblokte motief op de mouw.
“Het motief verwijst naar de blokken in de Brabantse vlag. Enkele jaren geleden speelde PSV in een volledig zwart shirt met een geblokte streep op de borst. Dat shirt was bij onze supporters vanwege de binding met Brabant ontzettend populair. Echter willen noch wij, noch Umbro een exacte kopie uitbrengen. Ontwerpers gaan met een idee aan de slag en pitchen het. Wat ik zelf erg mooi vind is dat de blokkenstructuur over de volledige breedte van de mouw doorloopt richting een spiraalvormige structuur bij onze foundersbadge. Dat maakt het een uniek shirt.”

Voorinschrijving 
Het PSV Uitshirt is vanaf nu per voorinschrijving te bestellen en is verkrijgbaar vanaf € 84,99. Klik op de button om naar de cellectie te gaan. Wanneer je het bestelt, wordt het shirt op 22 juni tijdens de officiële release, bij je thuisbezorgd. Het shirt is vanaf dan ook te verkrijgen in PSV FANstore.

BESTEL HIER