PSV zet in op Active Esports en gaat samenwerking aan met Exodus Burned

Artikel
PSV zet in op Active Esports en gaat samenwerking aan met Exodus Burned

PSV gaat nauwer samenwerken met Pillow’s Willow VR Studios. Deze laatste is de ontwikkelaar van Exodus Burned, een innovatieve game waarbij spelers hun hele lichaam moeten gebruiken om punten te scoren in de virtuele wereld.

Active Esports
Deze samenwerking biedt beide partijen de mogelijkheid om nieuwe initiatieven voor fans en gamers te ontwikkelen onder de noemer Active Esports. Hiermee spelen ze in op de sociaal maatschappelijke doelstelling van PSV om mensen te stimuleren meer te bewegen. Eerder werkten beide partijen al samen aan evenementen zoals de PSV FANdag en de lancering van het 5G pilot project van Gemeente Eindhoven.

De perfecte match
De combinatie van beide partijen lijkt een perfecte match. PSV, dat met FIFA20 al een mooie invulling heeft als het gaat om Esports en op zoek is naar een nog beter Esports-aanbod en Exodus Burned, dat een grotere naamsbekendheid wil krijgen, lijken elkaar enorm te kunnen versterken. “We willen graag een nog breder aanbod gaan ontwikkelen onder Esports en zorgen voor vermaak en vitaliteit onder de jongere doelgroep. Met Exodus Burned kunnen we dit doen.”, aldus Commercieel Directeur Frans Janssen van PSV. “Met PSV hebben we een mooi merk dat ons kan helpen onze markttractie te verhogen en bereik onder de doelgroep te realiseren”, zegt Andy Lürling van Pillow’s Willow VR Studios: “Aanstaande januari zal, op loopafstand van het Philips stadion, het eerste Exodus Burned Experience Center in het SX gebouw te Strijp-S in Eindhoven geopend worden. We gaan onder andere samen met PSV arrangementen aanbieden waarbij zowel bedrijven als particulieren Exodus Burned kunnen gaan spelen en ervaren”. 

Exodus Burned wordt inmiddels breed ondersteund. Naast PSV zijn ook sportmarketing bureau TripleDouble en Sportscloud aangehaakt in de samenwerking. De game en het experience center zijn mede tot stand gekomen door investeringen van LUMO Labs en het Leisure Ontwikkel Fonds Noord-Brabant (LOF Brabant). Het LOF Brabant stimuleert de ontwikkeling van nieuw vrijetijdsaanbod in Noord-Brabant met als doel structureel meer bezoekers van verder weg naar de provincie te trekken. Exodus Burned is een mooie voorbeeld van zo’n dergelijke nieuw aanbod.

Exodus Burned
Met zijn allen via augmented en virtual reality kijken naar een wedstrijd waarbij gamers, met hun lichaam als controller, springen, Kung Fu-bewegingen maken en virtueel ballen wegtrappen, dat is de droom die Peter Kortenhoeven heeft met Exodus Burned. De oprichter van Pillow’s Willow ontwikkelde eerder de prijswinnende game Spark of Light. Tweeënhalf jaar geleden zette hij alles op alles om met Exodus Burned een nieuwe vorm van gamen te ontwikkelen en zelfs een nieuwe vorm van sport te definiëren. 

Kortenhoeven brengt de mooie elementen van gamen en sport bij elkaar. “Ik wil geen afbreuk doen aan de ervaring van gamen. Ik vergelijk het met film, dat is ook zitten, maar het is ook gewoon heel leuk. Die Esports zijn wel nog vrij passief. Je kunt je handcoördinatie versterken maar je lichaam doet verder niets. Wij zagen de uitdaging in het inzetten van nieuwe technische ontwikkelingen als augmented en virtual reality om mensen te laten bewegen en sporten zonder dat ze het zelf echt door hebben.” 

Je lichaam als controller
Voordat je Exodus Burned gaat spelen, krijg je een soort sportharnas aan. “Wat ook super cool is. Iedereen ziet er uit als een superheld. Als je dan de VR-bril op doet, dan zie je jezelf als de held die je wilt zijn in een hele futuristische setting.” In die futuristische setting krijgen spelers elke minuut een nieuwe uitdaging die is geïnspireerd op sport of gaming. Je moet bijvoorbeeld koppen of een bal wegtrappen. Acht minuten duurt het spel en het is op allerlei niveaus te spelen, Kortenhoeven: “Easy to learn hard to master. Als je een heel goede atleet bent, echt een VR-held, dan zit je op een hoge moeilijkheidsgraad waarbij de snelheid hoger ligt of de variaties complexer zijn, maar ook voor kinderen en ouderen is het goed te spelen in de gemakkelijkere modus.” 

Meer bewegen maar ook VR socialer maken, is waar Kortenhoeven naar streeft. “Je gaat niet met zijn allen lekker naar iemand kijken die met VR een spel speelt. Zoals je bijvoorbeeld wel met zijn allen kijkt naar een voetbalwedstrijd. VR is geïsoleerd. Dat is ook het probleem, VR is interessant maar alleen leuk voor degene die dat ding op z’n giechel heeft.” Bewegen terwijl je speelt, met elkaar en tegen elkaar, dit kenmerkt Exodus Burned. Het spel heeft ook een hoge entertainmentwaarde voor het publiek daar de spelers de raarste bewegingen maken en het spel visueel aantrekkelijk is. Vanaf januari is dit zelf door het publiek te ervaren in het eerste Exodus Burned Experience Center in het SX gebouw te Strijp-S.

Bekijk ook

Doelpunt van de maand | November

Video

PSV-selectie bezoekt ASML

Video