Brainport | Hoe landen nieuwe spelers én collega's zacht bij de partners van Brainport Eindhoven en PSV

Brainport | Hoe landen nieuwe spelers én collega's zacht bij de partners van Brainport Eindhoven en PSV
5 min

De zomer is voorbij. Het nieuwe voetbalseizoen is begonnen en bij bedrijven in de regio zijn de werkzaamheden inmiddels weer in volle gang. Hoe zorgen de partners van het partnership Brainport Eindhoven x PSV dat nieuwe medewerkers een zachte landing ervaren in al deze bedrijvigheid?

Ook in het Philips Stadion staan nieuwe spelers klaar om het nieuwe seizoen af te trappen. Deze zomer maakte al een groot aantal internationals de stap naar PSV. En hoewel die overstap vaak gepaard gaat met een groot aantal contracten, persmomenten en medische keuringen, probeert de club nieuwe spelers zo prettig mogelijk welkom te heten in de regio. Zo biedt de club spelers uit het buitenland bijvoorbeeld een taalprogramma, waarmee ze de kans krijgen Nederlands te leren. Op die manier zorgt de ploeg, natuurlijk ook met hulp van de fans, ervoor dat spelers zich vanaf het begin thuis voelen bij de club én de stad.

Zo ook Yarek Gąsiorowski: “Ik heb vrijwel mijn hele leven voor Valencia gespeeld en daar altijd gewoond, dus de overstap naar PSV Eindhoven was in meerdere opzichten een grote. Gelukkig spant de club zich op de meest uiteenlopende manieren in om mij een gevoel van thuiskomen te geven. Spelersbegeleider Mart van den Heuvel heeft me enorm geholpen bij het zoeken naar een fijn appartement, aanvoerder Jerdy Schouten nam me gelijk mee uiteten en we hadden onlangs een gezellige barbecue op De Herdgang met het team en de begeleidende staf. Daarnaast krijg ik op de club regelmatig Engelse les en ken ik ook al wat Nederlandse woordjes. Kortom, mijn eerste indruk van de club en regio is fantastisch.”

Samen Slimmer met CSUHoewel nieuwe medewerkers van Brainport-partner CSU geen uitgebreide medische tests hoeven te ondergaan, worden ze alsnog begeleid tijdens hun eerste werkweken. Om te zorgen dat de collega’s bij CSU op kantoor de kernwaarden van het bedrijf (persoonlijk, innovatief en verantwoordelijk) eigen maken, heeft CSU daarom een spel ontwikkeld: Samen Slimmer. Hiermee krijgen nieuwe werknemers de kans elkaar én het bedrijf beter te leren kennen, en ontdekken ze hoe de kernwaarden van CSU terugkomen in hun dagelijkse werk.

Of in de woorden van een medewerker: "Ik dacht dat ik onze kernwaarden kende, maar door het spel kreeg ik echt inzicht in hoe ik ze kan toepassen in mijn werk. Het was leuk, leerzaam én gaf me nieuwe energie om met frisse ideeën aan de slag te gaan!" Iedereen een persoonlijke buddy
Ook bij Rabobank wordt gezorgd dat nieuwe medewerkers ruim voldoende begeleiding krijgen tijdens hun eerste werkweken. Zo organiseert het bedrijf iedere tweede dinsdag van de maand een online onboardingsessie voor alle nieuwe medewerkers. Hierin ligt de focus op het leren kennen van de coöperatieve identiteit, maatschappelijke missie en thema’s die belangrijk zijn. Daarnaast krijgen nieuwe medewerkers een persoonlijke buddy: iemand om vragen aan te stellen én een prettig eerste contact op hun nieuwe werkplek.

Christianny Sousa, medewerker marktbewerking, communicatie & coöperatie: “Omdat een eerste werkdag toch altijd spannend is, zorgen we ervoor dat er in de eerste weken een 1-op-1 koppeling is; een teamgenoot die zorgt dat je je thuis voelt, je wegwijs maakt op kantoor, kennis laat maken met nieuwe collega’s en waar je terecht kan voor vragen. Het is fijn om die buddy te kunnen zijn, want ook ik heb ooit een eerste werkdag gehad.”

Ontdekken, proeven en verbinden
Voor alle nieuwe medewerkers van Brainport-partner Royal Swinkels wordt een speciale introductiedag georganiseerd, op de bekende brouwerij in Lieshout. Hier krijgen ze presentaties van collega’s over de geschiedenis van het familiebedrijf, de visie en strategie, maar ook de verschillende merken en brouwerijen. De introductiedag wordt afgesloten met een rondleiding door de brouwerij én — hoe kan het ook anders — een bierproeverij.

“Na vijf dagen werken was het voor mij tijd voor de introductiedag, en dat voelde als een vliegende start. Je leert niet alleen alle merken en processen kennen, maar ook de geschiedenis en visie van het bedrijf. Heel waardevol waren ook de ontmoetingen met collega’s van andere afdelingen; aan het einde van de dag heb je al een connectie opgebouwd. Samen ontdek je het bedrijf én krijg je handvatten voor de cultuur en strategie. Het gaf mij het gevoel dat we dit avontuur samen aangaan,” aldus Desire Verberne, projectmanager Centre of Innovations bij Royal Swinkels.

Ontwikkelingen als deze maken de Brainportregio sterker en inclusiever. Daar blijven we ons dan ook voor inzetten, samen met onze partners ASML, CSU, Jumbo, Philips, Rabobank, Royal Swinkels en VDL Groep.

Meer weten over alle initiatieven in Brainport Eindhoven? Klik dan hier.