Jumbo Foodcoach in toekomst ook voor consument beschikbaar

Jumbo Foodcoach in toekomst ook voor consument beschikbaar
7 min

Begin augustus maakten Jumbo Supermarkten en PSV hun driejarige samenwerking bekend die in het teken staat van lekkere én gezonde voeding voor alle spelers en speelsters van PSV. Ton van Veen , CFO van Jumbo en commissaris bij PSV vertelt uitgebreid over de samenwerking waarin lekker én gezond eten samen gaan. “In de toekomst moet ook de consument de Jumbo Foodcoach kunnen gebruiken.”

U bekleedt een functie bij zowel PSV als Jumbo. In hoeverre bent u betrokken bij de samenwerking?
“Natuurlijk ben ik betrokken, maar ik sta hier wel heel zuiver in. Bij PSV ben ik toezichthouder, bij Jumbo bestuurder. Bij geen van de afspraken die tussen beide partijen gemaakt zijn, ben ik direct betrokken. Ook de overeenkomst die is gesloten is niet door mij ondertekend. Dat hebben Frits van Eerd en Colette Cloosterman - van Eerd (vormen beiden samen met Van Veen de Raad van Bestuur van Jumbo, red.) gedaan. Bij PSV hebben Toon Gerbrands en Frans Janssen getekend.”

Helder, hoe hebben PSV en Jumbo elkaar gevonden? 
“De contacten tussen Jumbo en PSV zijn warm. Jumbo is net als PSV een bedrijf dat uit Brabant komt en nationaal in de top mee draait. Vanuit die hoedanigheid zijn er al jarenlang contacten met elkaar wat onder andere heeft geleid tot acties zoals het Panini stickeralbum afgelopen seizoen. Ook heeft Jumbo een eigen Business Room. Echter, is het eerder nooit tot een partnerschap zoals dit gekomen.”

Kunt u uitleggen waar de oorsprong van dit idee ligt? 
“Het komt uit de performancehoek. Het gaat op De Herdgang over trainen, beter worden en talentontwikkeling. Voeding speelt daar een steeds belangrijkere rol in. Die rol was uiteraard altijd al belangrijk, maar er is tegenwoordig steeds meer aandacht voor. Voor we in 2017-2018 met de pilot begonnen stelde toenmalig hoofdcoach Phillip Cocu: ‘Op het trainingsveld heb ik iedereen bij elkaar en zie ik wat iedereen doet. Daarnaast heb ik analysesoftware waarmee ik ieders prestatie gedetailleerd kan inzien. Maar als de spelers weg gaan, weet ik niets. De ene speler eet thuis, de ander bij zijn moeder en de volgende gaat buiten de deur een hapje eten. Hoe zou ik voeding ook kunnen monitoren zodat prestaties eventueel kunnen verbeteren?’ Ik noem dat het innovatieve DNA van PSV ”

Dat is de PSV-kant van het verhaal, waarom wil Jumbo hier in voorzien?
“Wat wij bij Jumbo heel erg belangrijk vinden is gezondheid. Wij willen gezonde voeding stimuleren. Niet alleen richting de happy few, maar wij willen gezond eten bereikbaar maken voor iedereen. Ook voor mensen die het wat minder breed hebben en daardoor eerder geneigd zijn de op het eerste oog goedkopere, ongezondere producten te kopen. Gezond eten hoeft echter niet duur te zijn. Dat is de maatschappelijke verantwoordelijkheid die wij voelen. Het gezonde alternatief moet bovendien lekker zijn.”

Simpel gezegd gezond, goedkoop en lekker dus
“Exact. Net als de Jumbo formule staat voor goedkoop, goede service en een groot assortiment. Wij denken dat dit project op langere termijn enkel gaat werken als het lekker, gezond en betaalbaar is. Daarnaast zien we dat het in de markt niet enkel meer gaat om het product dat je levert, maar dat je er ook een service omheen moet bouwen. In dit geval is dat informatie en inspiratie. PSV is daar een geweldig uithangbord voor. Daarom beginnen we nu met de App in het topsportsegment. Na PSV volgen onze schaats- en wielerploegen met als doel de Jumbo Foodcoach uiteindelijk aan al onze klanten aan te kunnen bieden.”

Is de markt daar groot genoeg voor?
“Gezond eten is voor iedereen belangrijk. Daarnaast zijn er veel mensen die een dieet volgen of die aangepaste voeding nodig hebben. Met de topsportexpertise die in de Jumbo Foodcoach zit kunnen we adviseren wat lekker én wat goed is. Uiteindelijk willen we er naar toe dat mensen met één druk op de knop hun maaltijden samen kunnen stellen en deze in de winkel kunnen ophalen of thuis laten bezorgen.”

Ben je niet bang dat het belerend overkomt op de consument?
“Bij ons beslist de klant. Altijd. Wie ben ik om te zeggen dat je geen chips, bier of cola mag kopen? Wij zijn er voor iedereen. Ook voor de mensen die graag gezonder willen kopen, maar daar nog moeite mee hebben. Het enige dat Jumbo doet is stimuleren, motiveren, een alternatief aanbieden. Traditionele stigma’s als ‘het is gezond dus niet lekker’ of ‘het is gezond dus duur’ proberen we uit de wereld te helpen. Of de klant daar uiteindelijk gebruik van maakt is aan de klant. Ik hoop het natuurlijk. Maar als de klant zegt: ‘Jumbo bedankt, maar ik houd het bij wat ik altijd doe’, dan is dat zijn of haar keuze.”

Waarom kiezen jullie specifiek voor dit partnerschap met PSV?  
“Ons DNA staat voor samen, ondernemen en winnen. Dat sluit uiteraard perfect aan bij PSV. Tegelijkertijd hebben we altijd gezegd: wij willen geen bord langs het veld of naam op het shirt. Naamsbekendheid is voor Jumbo geen issue. Bovendien zijn wij landelijk actief. Als we PSV zouden sponseren, leidt dat wellicht tot afbreuk aan de Jumbo naam op andere plaatsen in Nederland. Dat willen we niet. We zijn uiteraard ook actief in de schaats- en wielersport, maar dat is veiliger. Je hebt iets met die sport of niet, maar je hebt er in ieder geval niets op tegen. Laten we eerlijk zijn, dat is in het voetbal anders. Dit partnership is dus puur gericht op de strategieën en kernwaarden van PSV en Jumbo. Een unieke combinatie.”

Zou dit partnerschap ook met Ajax of Feyenoord gesloten kunnen worden?
Lachend: “In de basis is het antwoord op die vraag natuurlijk ‘ja’. Vanuit de strategie van Jumbo zeker. Maar als je kijkt naar het innovatieve aspect is de keuze tussen die drie veel makkelijker. PSV blinkt daarin uit. Ook in de gesprekken tussen beide partijen bleek dat. PSV wilde niet zomaar geld van Jumbo hebben, maar juist een systeem ontwikkelen om spelers te kunnen monitoren dat tegelijkertijd ook voor Jumbo interessant zou zijn. Dat er een financiële component aanzit is logisch, maar die is niet leidend geweest. Daarnaast zou ik er als fan en commissaris van PSV natuurlijk wel heel veel moeite mee hebben als Jumbo dit geweldige initiatief met een andere club zou opstarten. Zover gaat mijn betrokkenheid dan weer wel.”

Jumbo Foodcoach is het vervolg op een succesvolle pilot die de voetballers van de A-selectie hebben voltooid met de Jumbo Foodcoach: een app waarmee de spelers in een handomdraai maaltijden voor thuis kunnen bestellen, afgestemd op hun persoonlijke voorkeuren en trainingsschema.

bc1