Gerbrands presenteert eerste ‘Sportjuweeltje’

Artikel
Gerbrands presenteert eerste ‘Sportjuweeltje’

Algemeen directeur Toon Gerbrands heeft dinsdagmiddag zijn ‘juweeltje’ De prijs van succes gepresenteerd. Het is het eerste boekje in een nieuwe serie juweeltjes, een populaire boekenserie die zich vanaf heden ook richt op de categorie sport.

Faction
De prijs van succes is het eerste deel in de nieuwe serie Sportjuweeltjes. Met deze serie wil de uitgeverij B for Books persoonlijke verhalen brengen van aansprekende figuren binnen de sportwereld. In de serie ontmoet je een andere kant van de sportfiguren. De sportmens als auteur laat je kennis maken met de mens achter de sportmens. De verhalen zijn deels geromantiseerd en worden aangemerkt als faction (deels feitelijk, deels fictie).

Keuzes
Gerbrands haalde inspiratie voor zijn boek, waarin de fictieve volleybalcoach Tjerk de hoofdrol speelt, uit gesprekken met onder meer zijn kinderen en vrouw. “Naast een trofee zijn er altijd offers die je moet brengen,” zegt Gerbrands. “Je kunt je afvragen of die prijs soms niet te hoog is. Slaat de balans bij sommige afwegingen niet door naar té egoïstisch? En hoe gaat je gezin en je sociale netwerk daarmee om? Moeilijke keuzes.”

Botsingen
“Hoe je het ook wendt of keert,”, vervolgt Gerbrands, “elke topper in de sport ervaart botsingen met de mens die de topsporter ook is. Die botsingen, weet ik uit ervaring, kunnen bovenmatig pijnlijk zijn en stellen je keer op keer voor de keuze: welke rol geef je voorrang, die van sporter of die van mens?”, aldus de algemeen directeur, die dinsdagmiddag in boekhandel Van Piere in Eindhoven zijn boek presenteerde. Daar waren naast mediavertegenwoordigers en genodigden ook voormalig Olympisch Kampioenen Marianne Timmer en Jacques Brinkman bij aanwezig.

Juweeltjes
In 2006 verscheen het eerste Literaire Juweeltje, een sindsdien maandelijks verschijnende serie boekjes met verhalen van bekende auteurs. Ze worden uitgegeven door uitgeverij B for Books. Het zijn hardcover-boekjes van 10 x 15 cm en ongeveer 64 bladzijden dik, met werk van bekende literaire auteurs.

De prijs van succes is te koop in de boekhandel.