Unieke samenwerking PSV en Kempenhaeghe

Artikel
Unieke samenwerking PSV en Kempenhaeghe

PSV en Kempenhaeghe, expertisecentrum op het gebied van epileptologie, slaapgeneeskunde en neurocognitie in Heeze, gaan samenwerken op het gebied van ‘brein, leren en bewegen’. Beide partijen ondertekenden eerder deze maand een samenwerkingsovereenkomst, gericht op dit specifieke gebied.

Innovatie  
Doel van de samenwerking is om innovatieve projecten te starten die bijdragen aan de best mogelijke inzet van nieuwe methodieken ten behoeve van kinderen met een neurologische aandoening én jeugdige talentvoetballers in spé. PSV en Kempenhaeghe hopen samen meer inzicht te krijgen in de vraag hoe kinderen het best leren en daardoor optimaal hun mogelijkheden kunnen benutten. Daarbij bundelen PSV en Kempenhaeghe hun expertise op het gebied van respectievelijk sport/voetbal en neurologische leerstoornissen.

Ontwikkeling cognitieve vermogens bij PSV-jeugd 
PSV oriënteert zich op de vraag of en hoe ondersteuning op het gebied van cognitieve mogelijkheden bijdraagt aan het excelleren op het gebied van sportprestaties. Daarom zoekt PSV naar wetenschappelijk verantwoorde en onderbouwde methodieken op het gebied van ontwikkeling en training van cognitieve mogelijkheden van jeugdspelers. De specialistische expertise op gebied van kinderneurologie en neuropsychologie met betrekking tot brein en leren kan daarbij een substantiële bijdrage bieden.

Unieke samenwerking 
In deze unieke samenwerking zijn er aan de ene kant kinderen met een  gezond brein en talent voor beweging en voetbal, en aan de andere kant kinderen met een neurologische aandoening voor wie leren en bewegen niet altijd vanzelfsprekend is. De gezamenlijke expertise die hieruit voortkomt, kan leiden tot nieuwe inzichten en methodieken op het gebied van diagnostiek en zorgverlening en in de begeleiding en opleiding binnen de PSV Jeugdopleiding.

CNL Kempenhaeghe
Het Centrum voor Neurologische Leer- en ontwikkelingsstoornissen (CNL) van Kempenhaeghe beschikt over bijzondere expertise op het gebied van leren, ontwikkelen en gedrag, in het bijzonder bij kinderen met een neurologische aandoening. Kinderen met een spierziekte, doorgemaakt traumatisch hersenletsel of neurofibromatose vormen specifieke doelgroepen